A capella

A nyár közönségdíjas szegedi fagyizója az A Capella Cukrászda volt

Gasztro Gazdaság Helyi hírek Ország

Az elmúlt években nagy átalakulás ment végbe a szegedi vendéglátásban, és a pandémia ellenére is egymás után jelennek meg a nívós szolgáltatást nyújtó újhullámos éttermek, bisztrók, teraszok, fagyizók. A Four Creation Reklámügynökség által 1000 fő megkérdezésével végrehajtott Best of Szeged kutatás arra kereste a választ, hogy melyek voltak az idei nyár legkedveltebb vendéglátóhelyei Szegeden. Vagyis melyik az „őslakosok” kedvenc hamburgere, terasza, fagyizója, strandja és lángosa.

– Az eredmények egy generációs törésvonalat tükröznek, ami alapján továbbra is a hagyományos, konvencionális helyek a legnépszerűbbek, kivéve a fiatal felnőttek körében, ahol az újhullám hódít – nyilatkozta tegnap Szegeden az A Capella Cukrászdában a cég képviseletében Párducz László, amikor átadta az elismerést Gyuris László mestercukrásznak.

A szegediek kedvencei az öt élménykategóriában:
● a legnépszerűbb hamburger: Super Hamburger
● a legnépszerűbb fagylaltozó: A Capella Cukrászda
● a legnépszerűbb terasz: Bárka
● a legnépszerűbb strand: Napfényfürdő Aquapolis Szeged
● a legnépszerűbb lángos: Gyurica Lángosa

Generációs törésvonalat lehet azonosítani a hamburger és a fagylalt esetében, mivel a 35 év felettiek körében az olyan, évtizedek óta meglévő konvencionális helyek a legnépszerűbbek, mint a Super Hamburger, az A Capella vagy a Palánk Cukrászda, míg a fiatal felnőttek, a 35 év alattiak körében az olyan újhullámos helyek a legközkedveltebbek, mint a Cirmi, a Kapca, a Gabriella, illetve a Levendula Kézműves Fagylaltozó.

Gyuris László azért örült az elismerésnek, mert nem tudta, hogy indult ilyen felmérés, bár ők is rendszeresen megkérdezzük a vásárlókat, kíváncsiak a vendégek véleményére. – Más egy szigorúan mért szakmai és más egy közönségdíj, de ez utóbbi is arra kötelezi őket, hogy még magasabbra tegyék a lécet – mondta a mestercukrász.

A férfiaknak, minél fiatalabbak, annál valószínűbb, hogy van kedvenc hamburgerük, és a kor előrehaladtával valószínűbb, hogy ez a Super Hamburger vagy a Big Burger. Ebből azt szűrhető le, hogy a fennállási idő önmagában komoly versenyelőnyt jelent a vendéglátásban, amit egy új hely nehezen tud felborítani. Azonban a piacra berobbanó új márkára is található kitűnő példa: a Bárka a második nyári szezonja után a legnépszerűbb szegedi terasznak nevezhető. Őt követi szorosan a Maláta és a Hági, ami alapján látható egy jól működő receptet, miszerint egy tradicionális, klasszikus hely újranyitása és újrapozícionálása az elmúlt évek leginkább működő stratégiájának tűnik.

A korosztályok között feltűnő különbség, hogy a fiatal felnőttek körében inkább a barátságosabb árfekvésű helyek a közkedveltek – Nyugi, DTK&Pub -, miközben a hamburgerek esetében inkább a magasabb árfekvésű, újhullámosak.

Az idősebb korosztályok esetében ez megfordul, és a magasabb árszínvonalú teraszokat preferálják – Bárka, Hági -, a hamburger esetében pedig a retro ízeket

– hangsúlyozta Párducz László.

A fagylaltozók esetében egyértelmű, hogy a nők nyitottabbak és gyakrabban rendelkeznek kedvenc fagyizóval. A REÖK, a Levendula és a Gabriella Fagylaltozó több korosztályban is az első három hely valamelyikét foglalják el, de a többség favoritjai a klasszikus fagyizók közül kerülnek ki.

Ha lángosra gondolunk, ritkán jut eszünkbe egy adott márkanév, azonban a szegedieknek mégis van egy ilyen márkájuk: Gyurica Lángosa. A Mars téri piacon található büfé ugyanis amellett, hogy minden korosztályban tarolt, összesítésben is a válaszok 21,7%-át kapta, míg a második helyen a Lángosgyár 7,9%-al követi.

A strandok esetében szoros versenyt láthatunk, és összességében a szegedi Napfényfürdő Aquapolis a legnépszerűbb, de néhány korcsoportban megelőzi őt a Szent Erzsébet Mórahalmi Gyógyfürdő és az algyői Borbála Fürdő.

A kutatás részletes eredménye itt érhető el.

MÓDSZERTAN
Az adatfelvétel online kérdőíves megkérdezés segítségével történt augusztus 3-a és 18-a között kvótás mintavétellel, így az 1000 fős minta nemre és korra tükrözi a szegedi lakosok, mint alapsokaság, tulajdonságait. A teljeskörűség érdekében a kutatásban megvizsgált vendéglátóhelyek a listáját online kutatómunka, vendéglátósokkal való beszélgetések és személyes tapasztalataink segítségével állítottuk össze. Emellett a kitöltőknek lehetőségük volt „egyéb” opcióként listán kívüli helyeket is megadni.

A FOUR CREATION-RŐL
A kutatást végző Four Creation Szeged egyik legnagyobb, feltörekvő reklámügynöksége, amely az integrált marketingkommunikációs megoldások és rendhagyó kampányok mellett nagy hangsúlyt fektet a piackutatásra, illetve a fogyasztók megismerésére. Ízig – vérig szegedi kötődésű reklámügynökségként a munkatársai gyakran megtalálhatóak a kutatásban szereplő helyeken, miközben empirikus tapasztalatokat gyűjtenek.

Fotók: Frank Yvette