Fizikus-mérnök szak indul a BME-n

Egyetem

Egy amerikai tanulmány szerint már a közeljövőben hatványozottan szükség lesz a számítástechnikai, természettudományos és mérnöki tudásra. Ezt kínálja a Budapesti Műszaki és Gazdaságegyetem fizikus-mérnök szak.

Az angol nyelvű fizikus-mérnök képzést vezető nyugati műszaki egyetemek mintájára hozta létre a BME: a felgyorsult technológiai fejlődés korszakában nagy szükség van olyan szakemberekre, akik erős természettudományos ismeretekkel, jó matematikai és fizikai alapokkal rendelkeznek, és ezekre építkezve a gyakorlatban alkalmazható, innovatív mérnöki tudásra is szert tesznek tanulmányaik során. A jövő szakmái mind a dinamikusan fejlődő területekről kerülnek ki, mint a mesterséges intelligencia, az informatika, a gyógyszerészet, az orvosi technológiák és azok a határterületi képzések, amelyek több tudományterület tudását ötvözik, ezek közé tartozik a BME fizikus-mérnök képzése is. A Boston Consulting Group tanulmánya szerint a számítástechnikai, természettudományos, technológiai, matematikai és mérnöki tudásra hatványozottan szükség lesz. A területekhez szorosan kapcsolódó képzést nyújtó BME fizikus-mérnök szak hallgatói egymásra épülő, kompetitív tudást szerezhetnek, a folyamatosan változó trendekhez igazodva az innovációs képességet és a szellemi tulajdon fontosságát is fókuszba helyezve.

A technológiai fejlesztések nem csak hazai és nemzetközi nagyvállalatoknál, hanem az egyetem berkein belül is megjelennek, izgalmas kutatás-fejlesztési kihívásokat adva a hallgatóknak. Ezt jól példázza a BME Fizikai Intézet egyik fiatal kutatójának, Sulyok Ábelnek doktori munkája, aki autók szélvédőjére vetített kijelzőket (Head-Up Display, HUD) vizsgált. Hogy kutatásának eredményeit felhasználják a következő generációs kijelzők fejlesztésében, Ábel doktori konzulensével és üzlettársával tudáshasznosító (spin-off) céget alapított az egyetem által szabadalmaztatott eredmények továbbfejlesztésére és üzleti hasznosításra. Az aHead Photonics Kft. 2024-ben fizikus, mérnök és informatikus kollégák részvételével egy autóba épített prototípus fejlesztésébe kezd, majd a BME-vel és autóipari beszállítókkal együttműködve 5-6 éven belül a piacra is léphet a vezetés biztonságát javító, önvezető autókban akár házimoziként is használható különlegesen széles látószögű kijelzőjével.

A BME sikeres fizikus-mérnök képzéséről Fehér Titusz, a BME TTK Fizika Intézet igazgatóhelyettese nyilatkozott az Uniside oktatási portálnak.

Milyen képzéseket ajánl a továbbtanulni vágyóknak a BME Fizikai Intézete?

Az újonnan indított mérnök-fizikusi alapképzésünket, a fizika alapképzésünket és a fizikus mesterképzésünket.

Mit tart e képzések legfontosabb jellemzőinek, amik a Műegyetem egyéb képzéseitől megkülönbözteti őket?

A fizika alapképzésünk és az arra épülő fizikus mesterképzésünk elsősorban azokra fókuszál, akik fizikusként szeretnének elhelyezkedni akár az iparban kutató-fejlesztőként, akár kutatóintézetben, akár természettudósként az akadémiai életben képzelik el a jövőjüket. Mindezek mellett, mivel gyakorlatias a képzésünk, a végzőseink közül nemegyszer kerülnek ki programozóként, adattudósként vagy mesterséges intelligenciával kapcsolatos munkakörben foglalkoztatottak is.

A fizikus-mérnöki képzésünk még gyakorlatiasabb, kevesebb elméleti anyagot nyújt, miközben jobban felkészít a mérnöki munkára és leginkább a mérnökökkel való közös munkára. Az egész képzést átszővi az informatika, a számítási és tervezési feladatok számítógéppel segített megoldása, a műszerek számítógépes vezérlésének a megtanulása, a tömeges adatgyűjtés, -feldolgozás és -kiértékelés készségszintűre fejlesztése. Külön kiemelném, hogy a fizikus-mérnöki képzésünk teljes mértékben angol nyelven folyik, a külföldi diákokat is minél nagyobb számban igyekszünk megnyerni rá, hiszen az ilyen témájú szakirodalom nyelve is döntően az angol, és rendszerint a projektek, sőt teljes munkakörök ugyancsak nemzetközi együttműködést igényelnek. A képzést úgy terveztük meg, hogy közepes szintű angolnyelv-tudással bele lehessen vágni, az első évben igény esetén magyar nyelvű segédanyagokat, konzultációt és számonkérést biztosítunk.

Részletes információk a képzés szakprofiljában, vagy a képzés saját oldalán elérhetők. A BME további jövőformáló képzései után a szakkeresőnkben böngészhetsz!

(BME Facebook oldal)