Orbán Viktor szerint a jövő autóit is Magyarországon fogják gyártani

Ország

A BYD gyárral kötött mostani megállapodás azt jelenti, hogy a jövő autóit is Magyarországon fogják gyártani – közölte a miniszterelnök csütörtökön Budapesten, miután hivatalában fogadta Vang Csuan-fut, a BYD vállalat elnök-vezérigazgatóját és Vang Vej-csungot, a kínai Kuangtung tartomány kormányzóját.

Orbán Viktor a BYD-val kötött stratégiai együttműködési megállapodás aláírása után emlékeztetett arra, hogy 1990-ben sikeresen kapcsolódtunk be a világ autógyártásába, létrehoztunk egy biztos ipari és technológiai alapot. Ennek megteremtéséért köszönetet mondott a magyar mérnököknek és gyári munkásoknak, és kiemelte: az, hogy a következő fázisába léphet a magyar autógyártás, szintén nekik köszönhető.

Hozzátette azonban: most egy korszakváltás idejét éljük, új technológiák, új vásárlói igények és új gyártók jelentek meg, és mi, magyarok ebből az új korszakból nem akarunk kimaradni. Hoztunk egy stratégiai döntést, ami úgy hangzik, hogy a magyar iparnak be kell kapcsolódnia az elektromobilitásba – közölte.

Elmondta azt is, hogy piaci, rövid távú és konjunkturális hatások ezt a stratégiai döntésünket nem befolyásolják. Egy új technológia bevezetésekor mindig vannak hullámhegyek és hullámvölgyek, ezt ki kell bírni. A lényeg az, hogy tudjuk, ez a jövő, és ebből a jövőből Magyarországnak nem szabad kimaradnia – szögezte le.

A kormányfő kijelentette: elképzelhetetlen Magyarország számára, hogy kizárólag önerőből belépjünk az elektromobilitással egy új technológiai korszakba. Ehhez nekünk partnerekre van szükségünk, az új korszakba csak akkor tudunk belépni, ha van kínai-magyar stratégiai együttműködés, hiszen ebben az iparágban Kínáé a vezető technológia – emlékeztetett, hozzátéve: a magyar-kínai kapcsolatok 76 éves történetének legintenzívebb korszakát éppen most éljük.

Emlékeztetett: 2010-11-ben hozták létre Budapesten a gazdasági miniszterekkel a Kína-Közép-Európa együttműködést, és Magyarország csatlakozott az Egy övezet, egy út kezdeményezéshez is, és nem is hagyta el azt, szemben jó néhány másik európai országgal.

Felidézte azt is, hogy Hszi Csin-ping, a Kínai Népköztársaság elnöke budapesti látogatásakor meghívta Magyarországot, hogy vegyen részt a kínai gazdaság modernizálásában, és ezzel gazdasági lehetőségeket kínált fel, amire a magyar kormány igent mondott.

Hangsúlyozta: Magyarország ma egy konnektivitás stratégiát követ a világgazdaságban és a világkereskedelemben, minden világpolitikai erőközponttal intenzív és pragmatikus kapcsolatot ápol. Ahhoz, hogy a magyar gazdaság elérje a céljait, Kínával is stratégiai szinten kell tartani és fejleszteni a kapcsolataikat – mutatott rá.

Jelezte: ezzel a konnektivitás stratégiával egyszerre modernizálják és ellenállóképessé is teszik a magyar gazdaságot. A kormány célja, hogy a nyugati és a keleti beruházások, tőkeáramlás, technológia és kereskedelem találkozópontjává váljon Magyarország – tette hozzá.

Kijelentette: Magyarország mindig is ellenezte a Kínával szembeni uniós vámokat, és sürgette ezek feloldását. Azt szorgalmazta, hogy vissza kell térni a kölcsönös tiszteleten alapuló gazdasági együttműködéshez, és meggyőződését fejezte ki, hogy Európa jövője nem a szembenállásban, hanem a partnerségben van.

Kiemelte: a magyar-kínai kereskedelem értéke az elmúlt 10 évben duplájára nőtt, Kína pedig – az Egyesült Államok és Németország mellett – a három nagy beruházó egyike Magyarországon, egyes években a legnagyobb.

A kormányfő úgy értékelt: a kínai beruházások a magyar gazdasági növekedés nélkülözhetetlen motorjává váltak.

Jelezte: Magyarország együtt dolgozik Kínával a nyugati-keleti gazdasági együttműködést elősegítő infrastrukturális óriásprojekteken, így elindul hamarosan a Budapest-Belgrád-vasútvonal, hozzákezdenek a V0 vasúti körgyűrűhöz, elkezdik a Szerbiát Magyarországgal összekötő kőolajvezeték építését, illetve Kína fontos részt vállal modernizációs nagy magyar projektek finanszírozásában is.

Kiemelte: az a cél, hogy a külföldi beruházók ne csak gyártó-, hanem kutatási-fejlesztési kapacitásokat is telepítsenek Magyarországra. Jelezte: azért is van nagy jelentősége ennek a BYD-val kötött megállapodásnak, mert a vállalat nemcsak egy gyárat épít, hanem Magyarországra hozza a fejlesztő központját is, ez pedig azt mutatja, hogy ez a terv működik.

Emlékeztetett: a BYD előtt olyan cégek telepítették Magyarországra a kutatási-fejlesztési központjukat, mint az Audi, az Apollo Tyres, a Bosch, a Continental, a Knorr-Bremse, a Mercedes, a Samsung, a Schaeffler, a Sega, a Stellantis vagy a ZF.

Jelezte: már eddig is több ezer magasan képzett mérnök dolgozott ezekben a központokban, de most a BYD egy minőségi ugrást jelent, mert csak a vállalat központja esetében 2000 új munkahely jön létre, többsége magasan képzett, diplomás, alapvetően mérnöki tudással rendelkező ember számára.

Kijelentette: biztos abban, hogy a BYD után újabb szereplők is érkeznek majd.

BYD-elnök: Magyarország a világ egyik autóipari központja

Magyarország az európai kontinens szívében komoly autóipari múlttal, jól fejlett infrastruktúrával és kiforrott ipari alapokkal rendelkezik, a világ egyik autóipari központja – mondta Vang Csuan-fu, a BYD vállalat elnök-vezérigazgatója csütörtökön a magyar kormányfővel folytatott budapesti tárgyalások utáni sajtótájékoztatón. A kínai vállalat Magyarországra helyezi európai központját.

A BYD elnök-vezérigazgatója kiemelte: ez a lépés nemcsak a BYD fejlődésének egy fontos mérföldköve, de egyben az Egy Övezet Egy Út kezdeményezés keretében megvalósuló, gyakorlati kínai-magyar együttműködés kézzelfogható bizonyítéka.

Felidézte, hogy a BYD-t 1994-ben alapították Kuangtung tartományban, “a reform és nyitás politikájának szárnyán”, az új energiával hajtott járművek fejlődési lehetőségét megragadva vált cégük az ilyen típusú járművek legnagyobb gyártójává a világon.

Kitért arra, hogy tavaly 4,27 millió, új energiával hajtott (NEV – new energy vehicle) járművet értékesítettek, ezzel a globális NEV piacon megtartották bajnoki címüket, míg a teljes járműértékesítést tekintve a hatodik helyen állnak. A cég az idei első negyedévben továbbra is gyorsan növekszik.

Magyarország az európai kontinens szívében komoly autóipari múlttal, jól fejlett infrastruktúrával és kiforrott ipari alapokkal rendelkezik, a “világ egyik autóipari központja” – fogalmazott az elnök-vezérigazgató, megjegyezve, hogy az ország számos világmárkát vonzott, amelyek befektetéseikkel a világ legfejlettebb, legszínvonalasabb új gyártósorait építették meg az országban.

Értékelése szerint a BYD szerencsésnek mondhatja magát, hogy részt vehet a magyar gazdasági és társadalmi fejlődésben. A 2005-ben indult mobiltelefon-alkatrészgyártási tevékenységtől a 2016-ban megkezdett elektromosbusz-gyártásig, majd a mostani, új energiával hajtott járműgyártó bázis kiépítéséig a két fél közötti együttműködés folyamatosan mélyül és fejlődik.

Az együttműködés újabb lépése, hogy a BYD Magyarországra helyezi európai központját. A központ mintegy 2000 új munkahelyet teremt és három fő funkciót lát majd el. Ezek az értékesítés és az értékesítés utáni szolgáltatás, a járműtanúsítás és -tesztelés, valamint a járműmodellek tervezése és funkciófejlesztése – ismertette Vang Csuan-fu.

Vang Vej-csung, Kuangtung tartomány kormányzója örömét fejezte ki, hogy Budapesten együtt lehetnek tanúi a BYD európai központja megvalósításának. A vállalat nemzetközi fejlődésében ez nagyon fontos lépés – húzta alá, kiemelve, hogy az új központ a tartomány és Magyarország gazdasági, kereskedelmi és beruházási együttműködésének egyik kiemelkedő eredménye.

Hangsúlyozta: az elmúlt években jelentősen felgyorsult Kína és Magyarország gazdasági és kereskedelmi együttműködése, éves szinten mintegy 10 százalékkal nőtt a két ország közötti külkereskedelmi forgalom, a kínai-magyar kétoldalú kereskedelemnek pedig mintegy 10 százalékát Kuangtung tartomány biztosítja. Az idei év első három hónapjában a tartomány több mint 8 milliárd kínai jüan értékben szállított Magyarországra.

Magyarországon a Kuangtung tartománybeli vállalatok több beruházást is megvalósítottak, ezzel mintegy tízezer embernek biztosítottak megélhetési lehetőséget – tette hozzá Vang Vej-csung.

(MTI)

Fotó: Orbán Viktor hivatalos Facebook-oldala