Szeged, Szegedi Kortárs Balett, sajtótájékoztató, Szegedi Nemzeti Színház, balett, tánc, kultura, Juronics Tamás

Juronics Tamásnak ítélte a Magyar Táncművészek Szövetsége a 2025-ös év legjobb alkotója díjat

Helyi hírek

A bemutató óta eltelt egy év alatt már csaknem fél százszor játszották a Szegedi Kortárs Balett a Fekete hattyú című produkcióját – mondta Juronics Tamás, a darab rendező-koreográfusa az MTI-nek mielőtt átvette a Magyar Táncművészek Szövetsége által odaítélt 2025 legjobb alkotója elismerést a tánc világnapja alkalmából a Nemzeti Táncszínházban rendezett keddi gálaesten.

A táncművész hangsúlyozta, nagyon büszkék arra, hogy a pontosan egy éve bemutatott darabot 49 alkalommal játszották Szeged és Budapest mellett Belgiumban, Franciaországban és Finnországban. Olyan helyszíneken is bemutatták az előadást, ahol egy-egy estén 2000-3500 néző láthatta.

Az egy esztendő alatt elért csaknem félszázas széria zenés darabok esetében is irigylésre méltó – fogalmazott a koreográfus.

Juronics Tamás reméli, folytatódik ez a sorozat, ősszel több helyen is vendégszerepelnek a darabbal külföldön, és a fővárosi közönség is láthatja majd a Nemzeti Táncszínházzal közösen létrehozott produkciót.

A társulat bízik benne, hogy a Fekete hattyú hasonló sikert érhet el, mint a Carl Orff zenéjére készített Carmina Burana, amely bemutatójának jövő tavasszal ünneplik negyedszázados évfordulóját.

Az alapötlet, hogy a társulat színpadra állítsa A hattyúk tavát az együttes belga menedzserétől származik – közölte a rendező. Juronics Tamás felidézte, korábban már készített koreográfiát Csajkovszkij klasszikus zenéjére. Úgy gondolta azonban, annyira ismert és emblematikus műről van szó, hogy bármennyire is kiváló egy produkció, a nézők egy részében csalódást okozhat, ha egy előadáson nem azt kapják, amire számítottak. Hozzátette: ezért választották címül a Fekete hattyút, ami – a film révén ismert fogalom – és utal arra, pszichoanalitikus feldolgozásra számíthat a közönség, amely feltárja azt a sötét oldalt is, amely szimbolikusan megjelenik a történetben.

Az előadás erőssége a rendező szerint a produkció komplexitásában rejlik: nagyszerű táncosok lépnek a színpadra, ugyanakkor színészi alakításuk legalább ennyit tesz hozzá az élményhez.

Az együttes tagjai élnek is a darab kínálta lehetőséggel, ennek is köszönhető, hogy a produkció címszerepét – az első szereposztásban – alakító Miriam Munno a gálán átvehette az évad legjobb táncosnője elismerést a modern kategóriában.

(MTI)

Fotó: Frank Yvette