Szeged, 46 éves szegedi trolibusz, troli, közlekedés, tömegközlekedés, remíz, sajtótájékoztató, SZKT, Pulz utcai telephely

46 éves a szegedi trolibusz-közlekedés Szegeden

Helyi hírek

1979. április 29-én indult útjára az első trolibusz Szegeden, a 46. születésnapját ünneplő trolibusz-közlekedés apropója kapcsán ma a Szegedi Közlekedési Társaság ünnepséget rendzett. A résztvevőket Knezevics Viktor, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója és Németh Ádám Zoltán, közösségi közlekedési és vasútbiztonsági vezetője köszöntötte. 

Az ünnepség keretében az SZKT Főmérnökségének, trolibusz üzemében dolgozó, kiváló munkatársai emléklapban részesültek, amelyet Knezevics Viktor, az SZKT ügyvezető igazgatója adott át, és ezzel együtt forgalomba állt két nosztalgia trolibusz is.

Elismerésben részesült:

  • Hoffman Imre trolibusz-szerelő

1985-től ipari tanulóként, majd 1988. július 18-tól szerelőként dolgozik a Szegedi Közlekedési Társaságnál a trolibuszok javításán. A trolibuszok mechanikus részeinek, futómű és fékszerkezetek javítását végzi évtizedek óta. Munkatársai, vezetői, megbecsülik a munkáját, szakértelmét, hozzáállását.

  • Buella Sándor – Elektrikus

Buella Sándor 1984. májusa óta dolgozik Társaságunknál, és 1991. júniusa óta az elektrikusi állomány elkötelezett tagja. Munkáját mindig kiemelt figyelemmel, odaadással és magas szintű szakértelemmel végzi. A hosszú évek során szerzett tapasztalata révén nemcsak a feladatok megoldásában, hanem a csapat támogatásában is mindig megbízható támaszt nyújtott. Példát mutat elkötelezettségével, precizitásával és emberségével, inspirálva ezzel a közösség minden tagját.

  • Csapó Gábor – oktatótiszt

1991. szeptember 02-án kezdett a Szegedi Közlekedési Kft munkavállalójaként trolibusz járművezetői dolgozni. 1996. október 1-től sikeres forgalmi oktatótiszt vizsgát követően folyamatosan ebben a munkakörben dolgozik. Az elmúlt 29 években több száz trolibusz járművezető képzésében vállalt főszerepet. Mondhatni, hogy a jelenlegi trolibusz járművezetői állományában lévő munkavállalók rajta keresztül váltak szerves részéévé a közösségi közlekedésnek. Munkáját mindig nagyfokú precizitással végzi. Az évek alatt megszerezett rutinja, tapasztalata, révén a trolibusz járművezetői képzés arcává vált és mára megkerülhetetlen része lett a szegedi trolibusz közlekedésnek.

  • Szabó István baleseti helyszínelő

István 31 éve, 1994-ben lépett be Társasághoz, az akkor még Szegedi Közlekedési Vállalathoz. Gépjárműüzemi technikusi szakirányú végzettsége mellett, az SZKT által szervezett forgalomirányító manager tanfolyamot sikeres elvégezve, forgalmi ellenőr- indítói munkakörben kezdett el dolgozni. 1994-ben a villamos járművek, 1995-ben pedig a trolibuszok vezetésére szerzett engedélyt, melyet mellékfoglalkozásban szívesen és gyakran használta az évek folyamán. Beugró járművezetőként sokszor segítette a vezénylők munkáját a létszámhiányos napokon. Forgalmi ellenőr, indítói munkakörében szerzett rutinja megalapozta szakmai előremenetelét, 1997-ben baleseti helyszínelői, majd 2000-ben diszpécseri munkakörökben szerzett képesítést. István a forgalomirányítási üzem csapatát erősíti, napjainkban többes munkakörben baleseti helyszínelői és diszpécseri munkakörökben segíti a közösségi közlekedés zökkenőmentes lebonyolítását. Munkáját a kimagasló szakmai tudás és elhivatottság, a vonalon precíz helyszínelés, a diszpécserközpontban gyors helyzetfelismerés és megoldáskeresés jellemzi. Munkatársai irányában megértő, mindig a humánus megoldáskeresés és segítőkészség vezérli. A forgalomirányítási csapatban nyújtott 31 évnyi példamutató szakmai tevékenysége a szegedi trolibuszközlekedés múltjának, jelenének és jövőjének szerves részévé vált.

Továbbá a társaság meghirdette nyílt napját a Közlekedési Kultúra Napjához kapcsolódóan, amelyre május 10-én, délelőtt a Körtöltés utcai trolibusz telepen kerül sor. Emellett az esemény zárásaként az Interreg CE4CE projektet Németh Ádám Zoltán, közösségi közlekedési és vasútbiztonsági vezető mutatta be – írja a szeged.hu.

Az Interreg CE4CE együttműködési projekt célja, hogy a körforgásos gazdaság elvét bevezesse a közösségi közlekedési ágazatba is, ami által kevesebb hulladék keletkezik, javul a hatékonyság, illetve csökken az ágazat ökológiai lábnyoma is. A projektnek 12 szervezet a tagja, melyek között közlekedési vállalatok, egyetemek és vállalkozások egyaránt szerepelnek a közép-európai térségből. A projektet az Európai Unió Interreg CENTRAL EUROPE programja finanszírozza.

A Szegedi Közlekedési Társaság, mint a CE4CE projektpartnere, jó gyakorlat pilot projektként trolibusz váltókat cserél le négy helyszínen a városban (Rókusi krt., Csongrádi sgt., Kereszttöltés utca, Budapesti körút) EU-s támogatással. Ezek olyan váltók, melyek több, mint 15 éve épültek be, és intenzív troliforgalom használja, naponta több 100 alkalommal kell biztonságosan működniük. Az ezekről a helyszínekről kijövő használt eszközöket a körforgásos gazdasági szemlélet jegyében négy olyan helyre építik be a Körtöltés utcai trolibusz telephelyen, ahol még régebbi, elavult felsővezetéki eszközöket váltanak ki. Ezek a használt eszközök a telephelyen sokkal kisebb igénybevételnek lesznek kitéve, így ezeknek az eszközöknek az életciklusa megduplázható. A beépítést az SZKT saját felsővezetékszerelő szakemberei végzik.

A társaság jelenleg a projekt megvalósításának felénél jár.

A Szegedi Közlekedési Társaság 37 kilométeres kiterjedésű trolibusz felsővezetéki hálózata egyelőre jó állapotúnak mondható, egy-két elavult felsővezetéki elem maradt már csak annak köszönhetően, hogy két évtizede következetesen a felújítások során bevált, jó minőségű felsővezetéki elemek kerülnek beépítésre. Ennek köszönhetően a trolibuszok nagy sebességgel közlekedhetnek a hálózatunkon, a járművezetőinknek vezetés közben nem kell a felsővezetéket figyelniük, és ritka az áramszedő kiugrás. Az automatikus váltóállítást biztosító VETRA rendszer egy évtizede működik, és jelentősen megkönnyíti a trolibusz járművezetők munkáját. Más városokban ennél sokkal kedvezőtlenebb állapotokkal lehet találkozni a trolibusz felsővezetékek tekintetében.

A projekt az Európai Regionális Fejlesztési Alap és Magyar Állam társfinanszírozásával az Interreg CENTRAL EUROPE 2021-2027 transznacionális együttműködési program részeként valósul meg. A támogatás értéke 282.904,30 Euró.

(SZKT, szeged.hu)

Fotó: Frank Yvette