150 gyermek sorsa pecsételődött meg tavaly szeptemberben, amikor a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal törölte a nyilvántartásból a szegedi Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnáziumot. A sajátos nevelést igénylő gyermekek azóta olyan intézményekben tanulnak, amelyek nem felelnek meg sem szellemi, sem fizikai sem pedig lelki állapotuknak. Novákné Finta Csillával, a szegedi Az Esélyteremtő Wesley Közhasznú Alapítvány elnökével beszélgettünk.
Ahogyan arról a Szegedi Nap is beszámolt, meghaladta a köznevelési intézmény közmű- és adótartozása a törvényben meghatározott mértéket, ezért a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal 2024. augusztus 30-án a szegedi Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnáziumot törölte a nyilvántartásból. A döntés miatt 2024. szeptember 1-jén tüntetést szervezetek a szülők és diákok Szegeden az iskola elé, szeptember 2-án pedig a Kormányhivatal elé, ahol egyúttal megtartották tanévnyitó ünnepségüket is.
Novákné Finta Csilla, a szegedi Az Esélyteremtő Wesley Közhasznú Alapítvány elnöke szerint a bezárást eredményező tartozások valószínű oka az Iványi Gábor által vezetett, Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) és a magyar kormány közt évek óta elhúzódó viszály, amelynek alapját a második Orbán-kormány 2011-es új egyházi (CCVI. számú) törvény eredményezte, melyben a MET már nem szerepelt, s ezzel nemcsak egyházi státuszát, hanem a közfeladatok ellátására vonatkozó megállapodás híján, az állam által adott egyházi kiegészítő támogatást is elvesztette.
2013-ban az Alkotmánybíróság ugyan kimondta, hogy a magyar állam alkotmánysértő módon vette el többek között a MET egyházi státuszát is, és felszólította a kormányt, hogy 2012. január 1-jével állítsa vissza jogállásukat és visszamenőlegesen fizesse meg a kiesett támogatást. És bár 2022-ben a MET alacsonyabb szintű bejegyzett egyházi státuszt kapott, 2025-ig az egymást követő Orbán-kormányok egyike sem tett eleget az Alkotmánybíróság, valamint az Emberi Jogok Európai Bíróságának határozatának.
– Először is fontos tudni, hogy a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség gyülekezetek, oktatási és szociális intézmények valamint idősotthonok fenntartója hosszú évek óta. Az Orbán-kormány 2011-es egyházi törvénye azonban ellehetetlenítette ezeket a tevékenységeket, és a MET azóta folyamatosan anyagi gondokkal küzd. A civil támogatók száma ugyan emelkedett az elmúlt években, de a normatíva 40%-át elvették, Iványi Gábor pedig óriási harcot vív a hatalommal annak érdekében, hogy minden különleges nevelést igénylő és rászoruló gyermek, nehéz körülmények között élő felnőtt és idős egyaránt megfelelő bánásmódban részesüljön. Ennek okán sajnos a szegedi Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium is egy ideje anyagi nehézségekkel küzdött, ám vezetői minden erővel azon voltak, hogy törlesszék a felhalmozott tartozásokat. Ebben volt segítségére az intézménynek a szegedi Az Esélyteremtő Wesley Közhasznú Alapítvány is, egészen 2024. augusztus 30-ig, amikor is ezekre a tartozásokra hivatkozva a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal törölte a nyilvántartásból az intézményt – kezdte gondolatait Novákné Finta Csilla, Az Esélyteremtő Wesley Közhasznú Alapítvány elnöke.
Az elnök szerint ma Magyarországon a kormányhivataloknak, kórházaknak vagy épp a rendőrségnek, sokkal magasabb a köztartozása, mint a MET-nek, ám őket mégsem szankcionálja senki.
– A meglévő tartozás tényét senki sem vitatja, sőt, az intézmény hálás a pedagógusoknak, akik a kialakult helyzet ellenére a végsőkig kitartottak. Az eljárásmóddal viszont sem a vezetőség, sem pedagógusok, sem pedig a szülők nem értenek egyet. Azt gondolom, hogy a Kormányhivatal, és az őt megbízó Oktatási Hivatal is végtelenül csúnyán járt el velük szemben azzal, hogy tanévkezdés előtt két nappal törölte az intézményt a nyilvántartásból. Ezzel ugyanis mind a pedagógusok, mind pedig a szülők és a gyerek is belekényszerültek egy olyan helyzetbe, ami egyrészt felháborító, másrészt jogtalan. Értelemszerűen a tanévkezdés előtt két nappal ugyanis már senki nem tudott olyan oktatási intézményt keríteni, ami megfelelő lett volna a gyermeke számára – meg egyébként a Wesleyn kívül nincs más ilyen intézmény a régióban. Nem véletlen, hogy ezek a szülők egykor ezt az iskolát választották. Egy sajátos nevelést igénylő gyermeknek állandó vagy átmeneti jelleggel ugyanis fizikai, biológiai, pszichikai, intellektuális, családi vagy szociokulturális okok miatt egyéni, a többségtől eltérő nevelési-oktatási szükségletei vannak. Ez azt is jelenti, hogy minden egyes változás, ami éri őket, komoly befolyással van, lehet az éppen aktuális állapotukra. Egy ilyen jellegű változás pedig kifejezetten ronthat az állapotukon– ahogy tette is, sok gyermek esetében – mondta.
A kormányhivatal 4 oktatási intézményt jelölt ki annak a 150 gyermeknek, akik közül egyébként mindegyik integrálható, és addig a szegedi Wesley tanulója volt, ám ezek az intézmények nem voltak felkészülve a gyerekek befogadására, volt köztük olyan, aki el is utasította a felvételüket, és autizmussal diagnosztizált gyermeket nem is fogadhat.
– Mivel minden gyermek iskolaköteles volt, a szülőknek nem volt más lehetőségük, mint elfogadni, hogy a gyermekük szeptembertől abba az iskolába jár majd, amelyet a kormányhivatal kijelölt a számukra, ugyanis, ha 5 napon belül nem iratták volna be őket az adott intézménybe, akkor ezzel szabályt szegtek volna, aminek következményei lettek volna. Ám az oktatási intézmények sorra utasították el ezeket a gyerekeket, arra hivatkozva, hogy az alapító okiratukban nem szerepel a különleges bánásmódban részesülők oktatása. Nem sokkal később azonban az Oktatási Hivatal felszólította a Tankerületet, hogy minden gyermeket helyezzen el a kijelölt iskolák egyikében, minek köszönhetően a diákok szeptember közepe táján megkezdhették az iskolát. Ez azonban azt eredményezte, hogy ezek a gyerekek olyan helyekre kerültek, ahol nem várták őket. A kijelölt intézmények nem rendelkeztek megfelelő területtel, eszközökkel és humánerőforrással. Ennek okán volt olyan gyermek, akiknek októberre lett csak órarendje, és olyan diákok is akadtak, akik a tankönyveiket idén februárban kapták meg – mesélte Csilla.
A 4 oktatási intézményből végül 38 lett. A Wesleyben oktató 55 pedagógus közül néhány óraadói állást kapott ezekben az intézményekben, de van köztük olyan is, aki magánórákat tart azóta, és van, aki pályaelhagyásra kényszerült. Az óvodás csoportokat a pedagógusokkal és a fejlesztőkkel együtt pedig a szegedi önkormányzat egyik óvodája vette át.
– Van 3 olyan gyermek, akik szeptemberben betöltötték a 16. életévüket és szüleik úgy döntöttek, hogy nem adják be őket olyan helyre, ahonnan egyszer már kivették őket, ez viszont azzal jár, hogy ők már csak felnőttképzésben vehetnek részt. De sokan választottak olyan középiskolát, vagy szakmunkásképzőt a gimnazisták közül, amit bizonyára soha nem választottak volna, ha nem lett volna nekik muszáj. A legtöbben 25-30 fős osztályokba kerültek, ahol egyértelmű, hogy nincs lehetőség arra, hogy ők kellő figyelemben és megfelelő bánásmódban részesüljenek. Egy SNI-s nem tudja ezt kezelni. Több szülő is jelezte, hogy gyermeke mennyire rossz állapotban került, fizikai, lelki és magatartásbéli problémákkal küzd, sokaknak szüksége lett szakemberi segítségre is – sorolta az elnök.
Az alapítvány a sok-sok panasz hallatán úgy döntött segítséget nyújt a szülőknek és a gyerekeknek.
– Az alapítvány több mint 10 éves múltra tekint vissza, és ahogy eddig, most is egyértelmű volt, hogy segítséget nyújt a szülőknek és a gyerekeknek a kialakult helyzetben. Úgy döntöttünk, hogy a meglévő anyagai tartalékainkból, délutáni fejlesztő foglalkozásokat indítunk. November 11-én került sor az első ilyen foglalkozásokra, ekkor körülbelül két tucat gyermek vette igénybe mindezt, ma már 79-en vannak, akiknek szüksége van minderre. Heti 4 alkalommal, 13 pedagógus segítségével zajlanak ezek a különórák, melyek 2000 forintba kerülnek óránként. Az alapítványnak sajnos nincs annyi felhalmozott pénze, hogy ezt hosszútávon biztosítsa a rászorultak számára, így egy minimális szülői hozzájárulás fejében tudja jelenleg csak mindezt kivitelezni. Szociális háttértől függően azonban igényelhető a foglalkozásokon való, ingyenes részvétel. Jelenleg 5 gyermek része most így a programnak. Ezt a szegedi önkormányzat 2 millió forinttal támogatta meg nemrég, a szerződéskötés folyamatban van – emelte ki az alapítvány vezetője.
A Szegedi Törvényszék a múlt héten kiadott közleményében az áll, hogy 2025. március 27. napján 102.K.701.066/2024/14. számú ítéletével elutasította a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség felperes keresetét, mert azt állapította meg, hogy az alperes a tényállást megfelelően tisztázta és helyesen értelmezte a nemzeti köznevelési törvény felperes által sérelmezett szakaszát. Vagyis a törvényszék szerint a kormányhivatal helyesen járt el az ügyben. Novákné Finta Csilla az interjú során ismertette, a Kúriához fordulnak.
– A sajátos nevelést igénylő gyerekekből egyenértékű felnőttek válnak, csak több időt, energiát és figyelmet kell rájuk fordítani. Képesek aktív részesei lenni a társadalomnak, ha mindezt megkapják, ha viszont nem kapják meg, akkor nyilván nem fognak tudni megfelelő módon beilleszkedni sehova – és ez előbb-utóbb senkinek sem lesz jó… Ezért tovább harcolunk a szegedi Weselyért – fűzte hozzá.
Április 2-a az autizmus világnapja. Az Esélyteremtő Wesley Közhasznú Alapítvány ebből az alkalomból egy rövid műsort és sétát szervezett, melyre Szeged Belvárosában került sor. A séta végén kék színű lufikat engedtek a résztvevők a magasba. Az esemény célja minden évben az, hogy felhívja az emberek figyelmét arra, hogy ezek a gyerekek ugyanolyanok, mint bárki más, csak bizonyos helyzetekben több segítségre és több figyelemre van szükségük.
Segíteni pedig most bárki tud! A Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség és az Esélyteremtő Wesley Közhasznú Alapítvány számára rendkívül jól jönne, ha minél többen ajánlanák fel számukra adójuk 1%-át és támogatnák őket a harcban, amit vívnak.
Pósa Tamara
Fotó: Frank Yvette