Óvodapedagógusok szerveztek szerda délután, kora este figyelemfelhívó demonstrációt Szegeden, tüntetés a Móra Ferenc Múzeumnál kezdődött, vonulásuk érintette a Széchenyi teret, a Kárász utcát, a Dugonics téret, a végállomás az Árpád tér volt. Alapvetően hét pontot fogalmaztak meg követelésként, ezek jórészt visszaköszöntek a táblákon.
„Kevesebb adminisztrációs terhet!”
„Nincs óvónő, nincs óvoda! Nagyobb társadalmi megbecsülést az óvodapedagógusoknak!”
„Mielőbb szüntessék meg a bérfeszültséget!”
„Az óvodapedagógusok helyettesítésére beállított pedagógiai asszisztensek napi munkaidejét csökkentsék le 8-ról 7 órára.”
„Gyógypedagógiai pótlékot követelünk a sajátos nevelési igényű gyermekek után, hasonlóan a bölcsődékhez!”
„Állítsák vissza az Oktatási Minisztériumot, szakértői irányítást az ágazatnak!”
„Az óvodapedagógusoknak és a munkájukat segítő dolgozóknak vissza kell kapniuk a 13. havi illetményt!”
Szegeden negyvenöt tagóvodában, száznyolcvan csoportban foglalkoznak gyermekekkel, a törvényi előírás szerint minden csoportra legalább két óvodapedagógust kellene foglalkoztatni, de már most is húszan hiányoznak a kötelezően előírt létszámból. A háromszáz hatvan pedagógusból, száznyolcvan kettő ötvenöt év feletti, ők pár éven belül elmennek nyugdíjba, élve a nők számára negyven éves munkaviszony után biztosított lehetőséggel. Mindösszesen tizenegy olyan óvodai pedagógus van, akik még nem töltötték be a huszonötödik évüket – írta a város önkormányzati portálja, a szeged.hu.
Sérelmezik, hogy önértékelésre legalább száz oldalt kell papírra vetni, a pedagógus életpályamodell keretén belül egy portfóliót is kell írni, és egy bemutató vizsgára is fel kell készülni. Minden olyan dokumentáció, amelyet a gyermekek nevelésével, fejlődésével kapcsolatban kell készíteni, az elvárható, de a minősítéssel kapcsolatos procedúrák teljesen feleslegesek, a gyermekektől veszik el az időt. Két éve – tűzoltásként – érettségivel betölthető pedagógiai asszisztensek helyettesíthetik az óvónőket, ami a szakma szerint elfogadhatatlan
Az elmúlt két évtizedben megtízszereződött a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek száma, szerintük a velük való foglalkozást is honorálni kellene. Úgy gondolják, hozzáértő ágazati szakemberekkel újra kellene fogalmazni az életpályamodellt, mert szerintük mostani elhibázott.
Fotók: Frank Yvette